×

Nachricht

Developer mode is currently enabled.
Remember to turn off developer mode at the template manager after finishing modifications. Enabled developer mode will slow down your site.

UWAGA:
Publikacja oparta na faktach.
Wszystkie dane zostały zmienione a wszelkie podobieństwo jest jedynie przypadkowe.

Cena towaru rzecz prosta ale czy aby na pewno....?

Wyobraźmy sobie następującą sytuację prowadzisz sklep z artykułami luksusowymi np. drogie dzieła sztuki wykonywane przez cenionych młodych artystów. Każde z dzieł ma swoją określoną cenę – od kilkuset złotych do kilkanastu tysięcy złotych. Każda ma swoją metkę ale aby nie zniechęcać klientów są one schowane. Klient ogląda dzieło. Podoba mu się i myśli … muszę go mieć.... Wchodzi do sklepu i z reguły dokonuje zakupu. Twój sklep rozwija się nad wyraz dobrze ale konkurencja nie śpi. Otwiera sklep niedaleko od Twojego. Nękany przez konkurencję szukasz sposobu na ściągnięcie klientów właśnie do Twojego sklepu.

Wpadasz na genialny pomysł – PROMOCJA – wystawiasz na kila dzieł z widoczną ofertą promocyjną. Na informacji widnieje kwota stara (wysoka), którą oczywiście przekreślasz i obok wpisujesz nową atrakcyjną niższą. I tak jedno z dzieł (dla przykładu) Aniołek zamiast 1.000,00 zł kosztuje 500,00 zł a drugie dzieło (dla przykładu) Lampa z bursztynem kosztuje zamiast 3.000,00 zł kosztuje 2.300,00 zł.

Oba dzieła stoją na wystawie. Jednak przed zamknięciem sklepu twój pracownik chowa dzieła aby nie padły łupem złodziei, aby następnego dnia rano wystawić je na wystawę wraz z mocno eksponowaną ceną promocyjną.

NIESTEY ale roztargniony pracownik wystawiając rano oba dzieła pomylił ich ustawienie i przy informacji ocenie 500,00 zł ustawił Lampę z bursztynem (faktycznie o wartości 2.300,00 zł) a Aniołka o wartości 500,00 zł przy informacji o cenie 2.300,00 zł.

Nieszczęścia chodzą parami........ wchodzi klient, który mówi "kupuję tę Lampę z bursztynem".

Cena 500,00 zł jest dla niego super okazją. Takiej promocji jeszcze nigdzie nie widział!!! 

Pracownik przy kasie po zeskanowaniu kodu kreskowego chwyta się za głowę i mówi przepraszam ten artykuł nie kosztuje 500,00 zł ale 2.300,00 zł. Klient jednak upiera się, że chce kupić za 500,00 zł i ma rację!!!

Tracisz na transakcji 1.800,00 zł.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami jeśli przedsiębiorca dokonujący sprzedaży wystawia rzeczy (towar) w miejscu sprzedaży na widok publiczny określając jej cenę składa klientom ofertę sprzedaży. Wystarczy, że klient powie kupuję tą rzecz i zgodnie z przepisami dochodzi do umowy kupna – sprzedaży.

Wiem co myślisz! ........ ale to jest pomyłka, cena jest inna......!

Niestety zgodnie z obowiązującymi przepisami jeśli są wątpliwości co do ceny towaru klient ma prawo domagać się sprzedaży po cenie dla niego najkorzystniejszej.

Dura lex sed lex – surowe prawo ale prawo.

Cena - promocja - nie taka prosta rzecz jak by się wydawało.

Radca prawy Mariusz Bialic
radca prawny Mariusz Bialic
tel. kom. 696 - 002 – 988

stan prawny na 23 październik 2014r
Podstawa prawna:
Kodeks cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz.U. Nr 16, poz. 93) tekst jednolity z dnia 17 grudnia 2013 r. (Dz.U. z 2014 r. poz. 121) 

Ustawa o informowaniu o cenach towarów i usług z dnia 9 maja 2014 r. (Dz.U. z 2014 r. poz. 915) – ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom (Dz. Urz. WE L 80 z 04.07.1998).

Kontakt per Telefon +48 77 453 15 65
eine Nachricht schicken info@bialicsokolowski.pl
Adresse Kościuszki 30/3, Opole, PL