×

Nachricht

Developer mode is currently enabled.
Remember to turn off developer mode at the template manager after finishing modifications. Enabled developer mode will slow down your site.

Przedsiębiorco masz tylko 14 dni na jasną odpowiedź czy uznajesz roszczenia konsumenta o nieodpłatną naprawę lub wymianę towaru na nowy. Jeśli nie odpowiesz na żądania konsumenta w tym terminie oznacza, to, iż w sądzie nie możesz wykazać, że towar był zgodny z umową.

Wyrok Sądu Najwyższego - Izby Cywilnej z 2012-07-05, IV CSK 75/12 rozstrzyga w tej kwestii wszelkie wątpliwości: „Sprzedający, który nie udzielił w ustawowym terminie określonym w art. 8 ust. 3 (czyli w terminie 14 dni) wymienionej ustawy odpowiedzi na żądanie naprawy albo wymiany towaru, nie może następnie w procesie kwestionować swojej odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową.”

Przedsiębiorco sprawdź czy twoje przedsiębiorstwo jest przygotowane, czy posiada odpowiednie procedury wewnętrzne, które pozwolą Ci uniknąć przykrej niespodzianki w sądzie. 

Spór w nauce prawa o to czy brak reakcji sprzedawcy w terminie 14 dni ma znaczenie a jeśli tak to, jakie był na tyle istotny, że SN zajął stanowisko w cytowanym powyżej wyroku z dnia 5-ego lipca 2012 roku. Zagadnienie praktycznego punktu widzenia jest bardzo istotne albowiem w dobie dzisiejszej gospodarki rynkowej i sprzedaży bardzo często w odległe zakątki kraju i nie tylko sprawdzenie czy rzeczywiście sprzedany towar posiada zgłaszaną niezgodność z umową bywa bardzo utrudnione. Dlatego tak ważne jest opracowanie procedur wewnętrznych pozwalających wyeliminować w największym możliwym stopniu niebezpieczeństwo upływu terminu a w konsekwencji milczącego przyjęcia odpowiedzialności za niezgodność towaru z umową. 

radca prawny - Mariusz Bialic
stan prawny na dzień: 01 czerwca 2013 roku

Kontakt per Telefon +48 77 453 15 65
eine Nachricht schicken info@bialicsokolowski.pl
Adresse Kościuszki 30/3, Opole, PL